Games motiveren als een dolle (bijvoorbeeld om veranderkrachtiger te worden!)

Van FIFA tot Fortnite en van CandyCrush tot Call of Duty: gamen is populair! Vooral jongeren gamen graag en veel. Iedereen die weleens een spel speelt, weet hoe motiverend dit kan zijn. Je vergeet de tijd en gaat er helemaal in op. Vanwege de sterke verleidingskracht worden games ook steeds vaker ingezet om een (ontwikkel)doel buiten de game zelf te bereiken. Een vraag die voor de hand ligt: Hoe kunnen we meer gebruik maken van de motiverende kracht van games en dit inzetten in ons dagelijks leven?

Games zorgen voor afleiding. Zo wordt stoppende rokers die verlangen naar een sigaret, aangeraden om een spelletje te gaan spelen. En Snowworld is een virtual reality game voor patiënten met brandwonden, ontwikkeld door de universiteit van Washington. Tijdens de pijnlijke en langdurige behandelingen spelen zij het spel. Hierdoor hebben zij minder pijnklachten en hebben 30 tot 50% minder medicatie nodig (!). Ook helpt een visueel spel trauma tegengaan, omdat het de verwerkingsgebieden van de hersenen kaapt. Hoe eerder na een traumatische gebeurtenis hoe beter, maar zelfs enkele dagen na de gebeurtenis heeft dit nog significant effect.

De sterk motiverende kracht van games is al lang bekend. Herodotus schreef 2.500 jaar geleden al over het koninkrijk Lydië, waar 18 jaar lang een hongersnood heerste. De koning bedacht een superslimme oplossing: om de dag mochten de inwoners eten, de andere dag niet. Hoe hielden ze dat vol? De dag dat ze niet mochten eten, mochten ze een spel spelen met dobbelstenen. De spelers dachten zo niet (of in ieder geval minder) aan hun eetlust.

In de assessmentwereld worden games steeds vaker ingezet om het assessment leuker en minder stressvol te maken. LTP doet dit al vele jaren. Zo verzorgen wij gamified selectiedagen en bieden wij uitdagende assessmentgames voor medewerkers en teams.

Het is duidelijk: games motiveren als een dolle. Een vraag die voor de hand ligt: hoe kunnen we meer gebruik maken van de motiverende kracht van games en dit inzetten in ons dagelijks leven?

Bijvoorbeeld om veranderkrachtiger te worden!
Goed omgaan met nieuwe omstandigheden, gemakkelijk schakelen en je nieuwe kennis of vaardigheden snel eigen maken, ofwel veranderkracht, is de belangrijkste competentie van nu. Veranderkracht heeft 4 onderliggende factoren:

  • Growth Mindset. Geloven dat het mogelijk, nuttig en plezierig is om je te ontwikkelen.
  • Zelfmanagement. Gericht zijn op het verbeteren van je prestaties. Reacties en inzichten (feedback) van anderen benutten om je te ontwikkelen.
  • Energie. Nieuwsgierig en speels zijn. Met energie aan iets nieuws beginnen.
  • Veerkracht. Tegen een stootje kunnen. De draad weer oppakken na tegenslag.

Als je weinig veranderkrachtig bent helpen games!
Moet je accepteren en de consequenties aanvaarden als je per ongeluk weinig toegerust bent met veranderkracht? Gelukkig niet. Je kan jezelf opnieuw uit te vinden. Gamification biedt hier uitkomst.

Neem bijvoorbeeld het verhaal van Jane McGonical, performance psycholoog, game designer en PhD in gamepsychologie. Na een zeer zware hersenschudding moest zij langdurig in bed liggen en mocht niet meer werken, schrijven, rennen, gamen, lezen. Kortom: alles wat ze leuk vindt. Ze verliest de controle over haar denken, wordt gevangen in een negatieve spiraal en raakt depressief. Te midden van de ellendige mist in haar hoofd duikt er één heldere gedachte op. Ze kan haar kennis van games inzetten om beter te worden.

Games zijn eigenlijk verandertrajecten. Je leert altijd iets: strategisch denken, een cognitieve vaardigheid of je wordt motorisch ergens beter in.

Kleine opdrachten
Jane begint met haar tweelingzus te vragen kleine opdrachten (quests) voor haar te bedenken die ze ondanks haar beperkingen wél kan doen. Bijvoorbeeld de planten water geven, rek- en strekoefeningen doen of een kast opruimen. Ook vraagt ze haar zus dit expliciet te waarderen als het is gelukt. Het is de start van het omkeren van de negatieve spiraal. Ze wordt haar eigen onderzoeksmateriaal in hoe games kunnen helpen, als je door omstandigheden gedwongen wordt te veranderen.

Games geven het gevoel altijd competenter te worden
Ze gaat hierdoor op een nieuwe manier over games nadenken en vergelijkt het echte leven met een spel. Ze ontdekt dat het gewone leven vergeleken met een game gebrekkig is, want … te makkelijk! Games zijn erop gericht om de speler het gevoel te geven altijd competenter te worden. Dit is verbonden met de doelen in het spel: de uitgang vinden, obstakels overwinnen, strijden tegen andere spelers.

Dopamine speelt een grote rol in het motiverende effect van games. Steeds als je een doel haalt, maakt je brein dopamine aan en dat voelt als een prettige rush. Daarom zijn games zo verslavend. Ook leer je sneller, presteer je beter en reageer je beter op feedback aan als je brein dopamine aan heeft gemaakt.

Een groot doel opbreken in kleine doelen en beloningen
Voor Jane is het grootste doel: beter worden. Door dit doel op te breken in kleinere doelen en beloningen, krijgt ze grip op deze verandering. Gaandeweg bedenkt ze een aantal handvatten die haar helpen, gebaseerd op game principes. Deze handvatten geven je meer controle over jouw veranderkracht en de onderliggende factoren: Growth Mindset, Zelfmanagement, Energie en Veerkracht.

Dit zijn de 8 handvatten van Jane McGonical om veranderkrachtiger te worden:

1. Stel je doel vast.
Het is belangrijk om helder te krijgen naar welk doel je op weg bent. Bij mensen die een grote tegenslag meemaken, zoals ziekte, verlies van baan of een sterfgeval, is dit doel erg duidelijk. Als je geen tegenslag hebt, is de tip van Jane: stel jezelf een niet zomaar te halen doel. Zoals de marathon lopen, een roman schrijven, heel goed worden in social media, je rijbewijs halen, een jaar lang een schoon huis…

2. Breek het op in kleine stappen: quests.
Jouw doel kun je vervolgens formuleren in een ‘vermogen’. Dat is op te breken in kleine stappen en dus ontwikkelbaar! Het gaat dus niet om de marathon lopen, maar om een betere conditie te krijgen en fitter te worden. Stap voor stap. Zo was het doel van Jane ook niet ‘weer kunnen werken’, maar het terugkrijgen van haar mentale vermogens.

Deze kleine stappen noemt Jane ‘quests’. Deze moeten superduidelijk zijn en altijd haalbaar, zelfs als je moe bent, gestrest of gevloerd door pijn of tegenzin. En uiteraard moeten ze passen bij je doel. Wil je beter worden in verteltechnieken (en uiteindelijk een roman schrijven), schrijf dan bijvoorbeeld iedere dag ten minste drie zinnen. Of lees een bladzijde van een beroemde schrijver en benoem waarom het goed geschreven is.

Jane adviseert minstens één quest per dag, maar liefst drie. Zo zorg je ervoor dat je altijd iets te doen hebt en je jouw grote doel ‘in de buurt’ houdt.

3. Maak duidelijk wat je grootste obstakels zijn: de schurken.
Door van je minder sterke kanten ‘schurken’ te maken en de strijd hiermee aan te gaan, wordt dit een onlosmakelijk onderdeel van de game. Bijvoorbeeld Vulcano Victor die je emotioneel laat uitbarsten terwijl je dat niet wilt. Of Missy Impossable die jou te pas en te onpas meedeelt dat iets onmogelijk is.

4. Bedenk wat jouw Power-Ups
Hoe laad jij op? Power-Ups zijn kleine momenten waarin je jezelf weer oplaadt. Deze zijn onafhankelijk van het doel: even wandelen, iets drinken, een berichtje sturen naar een vriend of op social media aardige boodschappen achterlaten. Dat geeft positieve energie! Jane adviseert om altijd als je een schurk hebt aangepakt of een quest hebt afgerond, een Power-Up te doen. Zo hou je voldoende energie om weer verder te gaan.

5. Zoek bondgenoten.
Een bondgenoot is iemand die je eerlijk over je stress en uitdagingen vertelt en die je om hulp durft te vragen. Je hebt regelmatig contact met je bondgenoot (live of via een ander medium). Hij of zij denkt mee over jouw Power-Ups, quests en denkt mee met strategieën om schurken te lijf te gaan. En stelt veel vragen, zoals: Hoe gaat het met je quests? Hoe staat het ervoor met de schurken? En… heel belangrijk: met je bondgenoot vier je overwinningen en maak je lol over de mislukkingen.

Het idee van een bondgenoot maakt het voor veel mensen makkelijker om hulp te vragen. Ook helpt het intimi een duidelijke rol te spelen als het doel gaat over een grote tegenslag overwinnen, zoals de draad weer oppakken na een scheiding of een ziekte overwinnen.

6. Houd je score bij
Scores zijn een belangrijk hulpmiddel bij games. Ze laten jouw voortgang zien! Hou bijvoorbeeld een logboek bij van quests en Power-Ups. Of van het laatste onderdeel van een game: epic wins. Ken punten toe aan acties die je wil gaan doen. Hoe moeilijker, hoe meer punten je verdient. Hou je verbeteringen bij. Als je van een 3 naar een 4 komt, heb je evenveel veranderkracht getoond als iemand die van een 8 naar een 9 gaat.

7. Zie jezelf als de held van je eigen verhaal.
Dit vind ik de leukste tip: creëer voor jezelf een geheime identiteit. Stel je een held voor met overdreven kwaliteiten, passend bij jouw doel. Je kan daar een bestaande held voor gebruiken. En geef deze een heldhaftige naam! Als je voor een stressvolle uitdaging staat, kun je je afvragen wat je geheime held of heldin zou doen. Zo neem je afstand en dat maakt dat je niet gevangen wordt in eigen gevoelens en gedachten.

8. The epic win
Als je zo enige vaardigheid hebt opgedaan, ga je toewerken naar het grote doel. Dat halen wordt de epic win. Vraag je wel af of het haalbaar is, zoals de marathon te lopen, of een roman schrijven. Misschien moet je eerste epic win wat kleiner zijn. Het mag moeilijk zijn, maar moet potentieel te winnen zijn. Het mooie in een game is dat het veel minder erg is als je een kleiner doel niet haalt: de weg ernaartoe is belangrijker geworden dan het doel halen.

The game is on!


Gamification is al 8 jaar een speerpunt voor LTP. Het maakt een assessment efficiënter, leerzamer en leuker! Er kunnen losse groepsgames worden ingezet of een overkoepelend gamified verhaal loopt als rode draad door het assessment.

Open hier de whitepaper ‘Gaming in assessments: leuk, uitdagend én betrouwbaar’

  • De deelnemers zijn positief omdat ze door de flow die games bieden, vergeten dat ze assessment doen. Zij ervaren ook meer verbinding met andere kandidaten en waarderen dat ze op een leuke manier inzicht krijgen in zichzelf.
  • Opdrachtgevers zijn enthousiast omdat de complexe en rijke assessmentomgeving mogelijkheden geeft om specifiek gedrag van deelnemers in kaart te brengen, zoals samenwerken en impact hebben op een groep.

Wil je meer informatie over de mogelijkheden, tarieven óf direct een assessmentgame inplannen? Laat het ons weten via info@ltp.nl of bel: 020 30 50 400.

Bronnen:
Superbetter, Jane McGonical (HarperCollins Publishers, 2016)
Beter dan echt, Jane McGonical (Maven Publishers, 2012)
https://www.superbetter.com/
https://www.youtube.com/watch?v=9zyNcov087U
https://www.youtube.com/watch?v=P5Z20RVq5dA
https://www.youtube.com/watch?v=dE1DuBesGYM

Nanda van Bodegraven
Nanda van Bodegraven
Nanda van Bodegraven is adviseur bij LTP en is gespecialiseerd in de ontwikkeling van games en simulatieopdrachten. Zij heeft een achtergrond in filosofie.