Interviewen op afstand. Wat kenmerkt goede interviewvragen?

Nu interviews met kandidaten steeds vaker online plaatsvinden, is het nóg belangrijker om de juiste vragen te stellen. Je wilt ook in een online interview een zo goed mogelijk beeld krijgen van de kandidaat, maar je mist wel bepaalde informatie die je tijdens een face-to-face interview wel hebt (zoals lichaamstaal). Hieronder vind je een aantal tips, zodat je met jouw interviewvragen zo veel mogelijk informatie krijgt over de kandidaat.

1. Goede vragen stel je in duidelijke, heldere taal.
Je gebruikt dus geen bedrijfsjargon en vermijd onduidelijke Engelse termen. ‘Hoe heb jij key-issues gepinpoint naar de stakeholders?’. Dit klinkt als een interessante vraag, maar een kandidaat begrijpt waarschijnlijk niet wat je bedoelt.

2. Goede vragen zijn functie-relevant.
Bedenk goed wat je wilt weten over een kandidaat en wat tegelijkertijd relevant is om een goed beeld te schetsen van zijn of haar geschiktheid voor de functie. Als je meer wilt weten over iemands leven naast het werk, bijvoorbeeld over hobby’s, bedenk dan goed dat je hier geen oordeel aan kunt hangen. Geef ook altijd aan met welk doel je zo’n type vraag stelt. Dus om wat meer te weten te komen over iemands persoonlijkheid, niet om te toetsen of iemand geschikt is voor de functie.

3. Goede vragen leveren nieuwe informatie op.
Een interview heeft altijd maar een bepaalde tijdsduur. Bedenk daarom goed waar je al genoeg informatie over hebt en waar je nog over twijfelt. Een kandidaat kan heel enthousiast en boeiend vertellen over hoe hij of zij een bepaald project heeft gedaan en afgerond, maar wanneer jij al het idee hebt dat die competentie wel goed zit, is het misschien tijd om over te gaan op een andere vraag.

4. Goede vragen zijn neutraal.
Het klinkt logisch, maar toch stellen we in een interview vaker dan we willen suggestieve vragen. Kijk bijvoorbeeld uit voor: ‘Klopt het dat jij dit project met goede resultaten hebt afgerond?’ Maar stel de vraag: ‘Hoe heb jij dat project uiteindelijk afgerond?’

5. Goede vragen bevatten één vraag tegelijk.
Een valkuil waar je in kan vallen bij ongemakkelijke stiltes, de cocktailvragen. Je stelt een vraag en ziet de kandidaat nadenken. Mogelijk heeft hij of zij je vraag niet goed begrepen. Daarom stel je nog een vraag ter verduidelijking. Maar waar geeft de kandidaat nu antwoord op?

6. Goede vragen zijn objectief.
Let erop dat je geen strikvragen stelt. Stel zo open mogelijke vragen; die leveren de meeste informatie op. Dus vragen die beginnen met: Hoe, Wat, Waar of Waardoor. Kandidaten kunnen deze vragen niet met alleen ja of nee beantwoorden.

Versterk jouw interview skills nóg meer met de training ‘Online interviewen’

Zou je eens willen kijken naar hoe jij interviewt? Wat is jouw stijl? En wat zou je hierin willen aanpassen? Je komt erachter in de experttraining ‘Online interviewen’. Hierin gaan we verder in op handige interviewtechnieken en de elementen waar je rekening mee moet houden tijdens online interviews.

>> Klik hier voor meer informatie of om je direct aan te melden

De experttraining ‘online interviewen’ vindt plaats op:

  • Dinsdag 9 februari van 14.00 tot 17.00 uur
  • Dinsdag 18 mei van 14.00 tot 17.00 uur
  • Dinsdag 7 september van 14.00 tot 17.00 uur
  • Donderdag 25 november van 14.00 tot 17.00 uur

 

De online training neemt ongeveer drie uur in beslag, inclusief oefenen en een Q&A. De kosten bedragen € 295,- per persoon exclusief btw. Er is per training plek voor 10 deelnemers.

Lotte Dolfing
Lotte Dolfing
Lotte is consultant bij LTP Online. Zij bedient klanten met online oplossingen voor selectie-, ontwikkel- en loopbaanvraagstukken. Lotte bekijkt zaken graag met een psychologische bril... en deelt haar inzichten met je!

Wij helpen je graag verder.

Vul het contactformulier in.