Heb jij al regelmatig check-ins met je leidinggevende?

Heb jij al frequente check-ins met je leidinggevende?

Beoordelen en belonen gaat nu veel meer over ontwikkeling, verbinding en motivatie versterken. Doen organisaties dat niet, dan lopen zij het risico om talent te verliezen. Heb jij al frequente check-ins om jouw doelen, prioriteiten én ontwikkelacties te bespreken? Hieronder vind je tips én vraag een gratis check-in formulier aan.

Andere inrichting van beoordelen en belonen

Veel organisaties zijn bezig met een andere inrichting van beoordelen en belonen. Soms is dit radicaal gewijzigd, in andere gevallen is gekozen voor een wat meer geleidelijke weg. De performance cyclus gaat nu veel meer over ontwikkeling en verbinding stimuleren en de motivatie versterken. Doen organisaties en leidinggevenden dat niet, dan loop je het risico om talent te verliezen. En met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat wel het laatste dat je wil!

Jaarlijkse gesprekken vervullen nog steeds een behoefte

Halverwege en aan het eind van het jaar een diepgaand gesprek, vervult nog steeds een behoefte. In deze gesprekken kun je met jouw leidinggevende terugkijken op succes- en/of leermomenten en vooral ook naar de toekomst kijken. Wat zijn de overall doelstellingen en hoe zit het met jouw werkplezier en purpose? Sluiten jouw waarden en doelen (nog) aan bij de organisatie? Matcht dit met waar de organisatie voor staat?

Check-ins met de leidinggevende: een ontwikkelgerichte én resultaatgerichte dialoog, waarbij de regie en het eigenaarschap bij de medewerker ligt.

Check-ins voor overzicht op ontwikkeling en prioriteiten

In nieuwe vormen van performance management vinden er naast de jaarlijkse gesprekken frequente, persoonlijke check-ins plaats. Hiermee houdt de leidinggevende op een natuurlijke manier overzicht op de ontwikkeling, doelen en prioriteiten van jou als medewerker.

Het werken aan doelen en deze ook bereiken, geeft mensen focus en energie. Het maakt dat jij kunt groeien in jouw rol en in jouw kunnen. Cruciaal hierin is dat de medewerker deze check-ins zelf voorbereid: wat is er sinds de laatste check-in gebeurd met doelen, ontwikkeling en wat voor feedback is er opgehaald?

Doelen (KPI’s) voor een jaar vasthouden, zoals we dat voorheen deden, is niet meer van deze tijd. De wereld om ons heen is continu in beweging. Het is dan ook belangrijk om doelen en prioriteiten snel aan te passen waar nodig. Regelmatige check-ins helpen hierbij.

Tips voor check-in gesprekken met jouw leidinggevende
Tip 1: Bepaal samen de frequentie

Bespreek samen met jouw leidinggevende wat een goede frequentie is voor de check-ins. Ben je net begonnen bij een organisatie of in een nieuw team dan is bijvoorbeeld eens in de twee weken een goed idee. Je kunt dan als medewerker net wat meer houvast en sturing nodig hebben dan wanneer je al langer in een functie of rol aan het werk bent.

Tip 2: Bereid jouw inbreng goed voor!

De regie ligt bij jou. Zorg er daarom voor dat je voldoende input hebt voor het gesprek. Waar ben jij mee bezig in je werk? Wat zijn jouw doelen en prioriteiten? Welke feedback heb je ontvangen en wat heb je met die feedback gedaan?

Tip 3: Bespreek wat goed gaat en waar je hulp bij kunt gebruiken.

Vanuit de psychologie weten wat de ‘sterke punten benadering’ of ‘appreciative inquiry’ leidt tot positieve emoties, meer zelfvertrouwen en authenticiteit. Een check-in moet dus zeker niet alleen gaan over wat er is misgegaan. Dat levert weinig energie op. Natuurlijk zijn er altijd dingen die beter kunnen, maar stop vooral jouw energie in dingen waar groei mogelijk is. En geef duidelijk aan wie en wat jou hierin kunnen helpen.

Tip 4: Zorg voor een vaste structuur.

Verlopen de check-ins met jouw leidinggevende wat rommelig? Maak het bespreekbaar en probeer samen een andere aanpak te kiezen. Qua opbouw kun je bijvoorbeeld deze volgorde aanhouden:

  1. Doelen (doelstellingen, verwachtingen en prioriteiten)
  2. Groeifocus (Welke concrete ontwikkelacties heb je ingezet of ga je inzetten? Wat heb je daarvoor nodig?)
  3. Feedback (Welke feedback heb je tot nu toe ontvangen? Wat is de kern hiervan?)
Tip 5: Maandelijkse check-in niet haalbaar? Zoek naar andere manieren!

Een maandelijkse check-in komt vaak voor. Maar is dit niet haalbaar door drukte, bespreek dan met je leidinggevende of het op een andere manier geregeld kan worden. Bijvoorbeeld met een buddysysteem. Dat past ook goed bij de beweging naar zelforganiserende teams die veel organisaties maken.

Tip 6: Attendeer jouw leidinggevende op een training in het voeren van check-ins of een gezamenlijke teamsessie waarin deze manier van werken wordt onderzocht.

Zijn de check-ins weinig motiverend, dan zou jouw leidinggevende kunnen overwegen om een training te volgen. Bij LTP verzorgen we een in-company training die inzichten en concrete handvatten biedt voor het voeren van effectieve check-in gesprekken.

Dit doen we ook in teamverband, zodat ook de medewerkers worden meegenomen in hoe zij zichzelf goed kunnen voorbereiden. Er wordt ingegaan op coachend leidinggeven, de kracht van feedback, het opstarten en voeren van ontwikkelgerichte check-ins, het voeren van lastige gesprekken, de lessons learned en er wordt een 3-maanden-plan opgesteld.

Tip 7: Ontvang nu gratis een check-in formulier

Bij LTP maken we gebruik van een speciaal check-in formulier. Dit vul je voorafgaand aan een check-in gesprek in en bespreek het met je leidinggevende. Zo bereid je je goed voor en kun je op een later tijdstip ook nog eens terugkijken. Om een format van zo’n check-in formulier te ontvangen, hoef je alleen maar onderstaand contactformulier in te vullen!

Meer weten over check-ins en het nieuwe beoordelen?

Je kunt voor een persoonlijke toelichting contact met ons opnemen via onderstaand contactformulier. Of klik op een van de buttons voor meer informatie over het gratis webinar of de whitepaper van LTP.

Contactformulier
Floor Lina
Floor Lina
Floor heeft Psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is een echte feedbackexpert en helpt onder de vlag van Persona.fit teams en organisaties bij het stimuleren van een open feedbackcultuur. Daarnaast adviseert zij opdrachtgevers over (online) toepassingen voor selectie en ontwikkeling.
Op welk mailadres wil je het voorbeeldrapport ontvangen?

Wij helpen je graag verder.

Vul het contactformulier in.