Maarten Tossings (TNO): ‘Grote projecten met impact worden nu sneller uitgevoerd’

Beeld: Erwin van Amstel

LTP spreekt voor Management Scope met chro’s van verschillende bedrijven over wat zij van de coronacrisis geleerd hebben en wat zij daarvan meenemen in hun visie op de terugkeer naar kantoor. Deze keer: Maarten Tossings, coo van TNO.

  • Hoe heeft TNO op de crisis gereageerd? En onderzoekt u ook hoe het personeel hiermee omgaat?
  • Ik kan me voorstellen dat juist bij organisaties als die van u men huiverig is voor hobbyisme. En nu gaan mensen toch thuis dingen zelf doen.
  • Hoe zit het met uw eigen digitaliseringsagenda?
  • Deze crisis heeft ook zijn weerslag op leiderschap. Ziet u ook dat leiderschap nu vooral draait om communicatie?
  • Hoe gaat u om met jongere, startende medewerkers, voor wie het waarschijnlijk moeilijker is om nu de purpose en waarden van de organisatie mee te krijgen?
Een fragment uitgelicht: Zijn er meer dingen die u naar voren haalt, juist dankzij deze crisis?

‘Ja, zowel in de bedrijfsvoering als inhoudelijk. Er werken veel slimme mensen in deze organisatie die allerlei ideeën hebben, ook in het kader van corona. Dus we zijn, met eigen geld, een programma gestart, Brains for Corona. (…) Zo hebben we ongeveer 40 van dit soort projecten gehad, gebaseerd op eigen ideeën. Normaal gaat dat allemaal in opdracht en moet het gefinancierd worden, dat kan lang duren. Een aantal van deze projecten hebben we binnen een aantal weken gedaan. We willen  natuurlijk de resultaten graag vasthouden, maar ook deze manier van werken: zulke projecten met zo’n grote impact, en zo snel uitgevoerd.’

Redactie
Redactie
Op welk mailadres wil je het voorbeeldrapport ontvangen?

Wij helpen je graag verder.

Vul het contactformulier in.