Onderzoek: negatieve feedback leidt bijna nooit tot verbetering

Feedback? Lalala ik hoor je niet

Onlangs stond in het Parool een artikel over feedback met in de titel: Lalala, ik hoor je niet! Je ziet gelijk iemand voor je met de vingers in de oren. Kinderachtig? Dat lijkt wél zo, maar dit komt in de praktijk veel vaker voor dan je denkt. Figuurlijk dan.

Mensen horen namelijk niet graag iets negatiefs over hun gedrag en persoonlijkheid. Negatieve feedback leidt dan ook bijna nooit tot verbetering, blijkt uit onderzoek van de Harvard Business School.

“En dat terwijl we met zijn allen toch denken dat feedback goed is. Feedback is een cadeautje, heb ik ooit op een cursus geleerd. En domweg noodzakelijk als je beter wilt worden. Hoe kan het dan toch dat we er niet voor openstaan?”

Die vraag legde de journaliste voor aan Ben Tiggelaar, de bekende gedragswetenschapper die elke zaterdag in NRC Handelsblad een column schrijft over werk en management.  Hieronder vind je een link naar het artikel. Echt het lezen waard!

Anouk Broersma
Anouk Broersma
Anouk is communicatiespecialist en eventmanager bij LTP. Het organiseren van zowel interne als externe evenementen én het schrijven en redigeren van artikelen behoren tot het leukste van haar werk. Zij heeft een communicatieachtergrond, maar veel affiniteit met psychologie.
Op welk mailadres wil je het voorbeeldrapport ontvangen?

Wij helpen je graag verder.

Vul het contactformulier in.