Sleur, herfst, thuiswerken… hoe houden we het leuk?

Het is herfst. Het regent vaak, de dagen worden korter en de maatregelen blijven voorlopig nog wel van kracht. Families maken zich druk (of halen opgelucht adem) over de haalbaarheid van kerstdiners en Nederland is klaar met corona en het volhouden van het nieuwe normaal. We zullen alleen nog even moeten doorzetten. Maar hoe houden we het leuk nu we vaker binnen zitten en thuiswerken voor velen een sleur wordt?

Want ‘normaal’ wordt het voorlopig niet meer. De afgelopen maanden hebben wij veel tips ontvangen van onze relaties en delen we – als kennispartner en spin-in-het-web tussen veel organisaties – deze graag met jullie. Hieronder vind je onze beste suggesties om jou tijdens de donkere dagen erdoorheen te slepen en ervoor te zorgen dat jouw veranderkracht op peil blijft.

Ga wandelen
Dit is met stip de meest gegeven en meest geziene tip. Probeer je werkdag een break te geven door te gaan wandelen of even naar buiten te gaan. Uiteraard met inachtneming van de maatregelen. Zit je agenda de hele dag vol? Kijk welke calls je echt achter een scherm moet doen en doe andere overleggen telefonisch. Bijkomend voordeel is dat je ook bespaart op de hoeveelheid videocalls, wat nodeloos veel energie kost.

Benoem het!
Net als eigenlijk alles, is het goed om te benoemen dat het soms lastig is dat je je collega’s niet meer spreekt, dat je de dynamiek mist en dat je daar soms gewoon even klaar mee bent. Je kunt hierdoor even ventileren en collega’s weten vast iets om je op te beuren. Deel met elkaar de best practices die jullie helpen om zo goed mogelijk je dag door te komen.

Hou meetings voldoende onfunctioneel.
Probeer de smalltalk in meetings er vooral in te houden! Je kunt dat best afbakenen door bijvoorbeeld 10 minuten het weekend (of de avond ervoor) te bespreken. Maar vergeet niet dat bij een fysieke meeting ‘het vollopen van de vergaderruimte’ ook even zorgde voor informeel contact. Bespaar daar niet op!

Nog een leuke tip in dit kader: stel elke week een andere vraag waardoor je elkaar (nog) beter leert kennen. Bijvoorbeeld: Hoe heb jij ontbeten? Of wat is jouw guilty pleasure?

Creëer een buddysysteem.
Kijk of er bepaalde koppels of groepjes gemaakt kunnen worden van mensen die elkaar een beetje in de gaten houden.

Schakel af en toe even terug.
Neem wat meer tijd om een lekkere lunch voor jezelf te maken (of sponsor de zwaar getroffen horeca met een take-away lunch), doe aan yoga (bijvoorbeeld met de Downdog Yoga app) of meditatie tussendoor en luister naar andere muziek tijdens het werk. Deze tijd biedt ook kansen!

Werk samen via Teams.
Zoek met collega’s een ochtend waarin je allemaal aan het werk bent en niet al te veel hoeft te bellen en zet Teams/Zoom/WebEx/Skype aan. Zo ben je op afstand tóch samen aan het werk en kun je informeel even snel wat overleggen of een vraag stellen aan je collega’s.

Wees niet te streng voor jezelf.
Neem het jezelf niet kwalijk als het de ene dag wat minder goed lukt dan de andere dag. Of dat het bij collega’s wel lukt en bij jou niet. Te hoge verwachtingen kunnen het je alleen maar moeilijker maken. Heb je zo’n baaldag? Benoem dit dan! (zie tip 2).

Maak jouw eigen betrokkenheid inzichtelijk.
Hoe zit je erbij? Ben je nog voldoende gemotiveerd? Zo niet, waar komt dat dan vandaan? Je kunt jouw betrokkenheid – en die van je team – bijhouden in een online tool. Persona.fit is zo’n tool die hierbij kan helpen. LTP biedt deze tool gratis aan om teams te helpen met het monitoren van de betrokkenheid en het online organiseren van feedback. Wil je hiermee aan de slag? Laat het ons weten via het contactformulier onder aan de pagina.

Werk aan je Growth Mindset.
Kennis is macht. In ons e-book over veranderkracht lees je alles over veranderkracht. Wat is het precies? Waarom is het (juist nu) zo belangrijk? Hoe kun je jouw veranderkracht vergroten? En hoe kun je collega’s stimuleren ook aan de slag te gaan met hun growth mindset?

Oefening baart kunst en gun jezelf tijd.
Zoals bij elke andere vaardigheid, kost het tijd en oefening om een sterke Growth Mindset te krijgen. Maar het helpt je op de langere termijn zeker om met pieken en (vooral) dalen om te gaan. Accepteer dat je in het begin soms nog moeite kunt hebben om zaken veranderkrachtig aan te pakken, maar laat kleine tegenslagen je niet afschrikken van jouw doel.

Je kunt niet van de ene op de andere dag een expert zijn. Begin met het afhandelen van taken met een lagere mate van onzekerheid. In de loop van de tijd zal je door een sterkere Growth Mindset grotere uitdagingen aankunnen. Je hebt de motivatie om constant te blijven leren, krijgt energie van lastige taken en geeft niet op als het even tegenzit.

En nog een tip voor leidinggevenden: laat je veel zien en horen!
Leidinggevenden hebben veel invloed op de ontwikkeling van hun medewerkers, zeker wanneer die zich onzeker voelen door de vele veranderingen. Het vertrouwen en de motivatie van de leidinggevende zorgt ervoor dat medewerkers zelf meer verantwoordelijkheid nemen en dat zij zich eigenaar voelen van de invulling van hun eigen werkleven. Op pagina 21 en 22 van ons e-book over veranderkracht staat een aantal tips hoe je dit kunt doen!

Heb je ook een goede suggestie, een vraag of kun je wel wat hulp gebruiken?

Ons team staat voor je klaar! Vul het contactformulier in of neem direct contact op met Jesse van der Plas (e-mail / 06 – 83661305) of Sven Prevoo (e-mail / 06 – 13173873).

Redactie
Redactie
Op welk mailadres wil je het voorbeeldrapport ontvangen?

Wij helpen je graag verder.

Vul het contactformulier in.