Gamified Assessment: een nieuwe manier van selecteren en ontwikkelen

Op de arbeidsmarkt is het momenteel weer vechten om de beste mensen. De klassieke manier van werving en selectie sluit echter niet altijd goed aan bij de belevingswereld van de nieuwe generatie talenten. Bovendien willen we zicht krijgen op andere kwaliteiten van die talenten, zoals veranderkracht.

Selectieprocedures moeten snel en aantrekkelijk zijn en iets opleveren voor de deelnemer. Hoe positiever de ervaring (Candidate Experience), hoe beter het imago van de werkgever (Employer Brand). En dat wordt steeds belangrijker om de beste talenten binnen te halen!

Daarnaast worden eigenschappen als goed kunnen samenwerken en snel kunnen schakelen steeds belangrijker. Die eigenschappen wil je dus terugzien in het assessment.

Het Gamified Assessment is een combinatie van een solide selectie en een uitdagende Candidate Experience. Wat zijn de kenmerken?

1) Aandacht voor Candidate Experience en Employer Brand
Het Gamified Assessment is een gevarieerd en dynamisch programma. Een groep kandidaten beleeft op de assessmentdag (op locatie bij de organisatie) een dag uit het leven van bijvoorbeeld een (management)trainee. Het is een unieke ervaring om je een dag te kunnen wanen in je toekomstige functie en je toekomstige bedrijf.

Er wordt veel aandacht besteed aan ‘fun’ en jezelf ontwikkelen. Onderdeel van het assessment is onder andere een groepsopdracht. De interactie die er in de groep ontstaat, zorgt ervoor dat de deelnemers vergeten dat ze in een assessmentsituatie zitten. Ze raken als het ware in een flow. Ook is er vaak een ontwikkelworkshop in het programma opgenomen en krijgen de deelnemers gedurende de dag veel feedback van adviseurs.

De deelnemers kijken, ongeacht de uitkomst van het assessment, positief terug op de dag. Ze hebben echt iets meegemaakt, en iets nieuws geleerd, en delen deze positieve ervaring met anderen. Zo versterk je het Employer Brand.

2) Solide selectie
Voorafgaand aan de Gamified Assessmentdag maken de deelnemers een online assessment, bestaande uit intelligentie- en persoonlijkheidstests. Tijdens het Gamified Assessment heeft elke deelnemer een individueel, diepgaand interview met een van onze adviseurs. Ook vinden er individuele en groepsgewijze opdrachten plaats. Deze opdrachten worden door ervaren assessoren beoordeeld volgens een vast protocol. Als organisatie krijg je daardoor niet alleen inzicht in de kwaliteiten en ontwikkelpunten van de kandidaat (door de inzet van gevalideerde en betrouwbare vragenlijsten en tests), maar zie je ook hoe ze met elkaar interacteren in een groep. Wat gebeurt er onder druk? Kan de deelnemer voldoende snel omschakelen? Hoe is de balans in eigen belang en het belang van de groep? Allemaal factoren die juist door deze aanpak naar voren komen.

3) Device driven.
Om de beleving zo realistisch mogelijk te maken, krijgt iedere deelnemer bij de start van het assessment een smartphone en/of tablet. Dus geen roosters en mensen die zeggen wat de deelnemers moeten doen, maar je eigen agenda, informatie en communicatie met anderen. Want zo gaat het in het echte leven ook.

Via deze mobile devices krijgen de deelnemers ook extra informatie en feedback. Van de adviseurs die de dag begeleiden, en – als het om ontwikkeling gaat – ook van elkaar.

4) Kort en overzichtelijk selectieproces.
De kandidaten laten zich dus op veel verschillende manieren zien, in een transparant proces. Als afsluiting van de dag worden alle verschillende resultaten geïntegreerd en de adviezen vastgelegd. In een gezamenlijke assessorenbespreking worden deze adviezen besproken. Aan het eind van de dag is de uitslag dus al bekend. Het selectieproces is hierdoor kort en overzichtelijk. Op dezelfde dag nog wordt een beslissing genomen of een kandidaat wordt aangenomen of niet. Prettig voor zowel de kandidaat als de organisatie.

5) Kandidaten maken écht kennis met de organisatie.
Een Gamified Assessment vindt plaats in nauw partnership met de opdrachtgever. Het wordt georganiseerd op locatie bij de betreffende organisatie en het assessment wordt uitgevoerd door LTP-adviseurs en professionals van de opdrachtgever samen.

Kandidaten lopen door het gebouw, proeven de sfeer van het bedrijf en maken kennis met de mensen die er werken. Het is ook een goede gelegenheid om bedrijfspresentaties of workshops aan te bieden. Kandidaten vormen zich zo een realistisch beeld van de organisatie en bedenken of zij hier onderdeel van willen uitmaken. En organisaties versterken hun Employer Brand: ‘Kijk eens wat wij je allemaal kunnen bieden!’

Een dag uit het leven van een Schiphol-manager

In het afgelopen jaar heeft LTP voor verschillende organisaties een Gamified Assessment verzorgd. Waaronder Schiphol. In Management Team van januari van dit jaar stond een interview met Jelderik Schutz, Manager Talent & Leadership Development bij Schiphol Group. “Wij wilden erachter komen of de kandidaten bij Schiphol Group pasten. We hebben daarom ook echt een dag uit het leven op Schiphol gesimuleerd, met echte Schiphol-vraagstukken en echt Schiphol Group-personeel. Door deze opzet bruiste het aan alle kanten.” > Lees verder op de site van MT


Wilt u meer informatie?

Door onze assessmentinstrumenten te combineren met bijzondere individuele en groepsgewijze opdrachten, hebben wij het Gamified Assessment ontwikkeld. Het is zowel een ervaring voor de kandidaat als voor de organisatie en LTP treedt op als sparring partner, boze klant, kritische manager én psycholoog!

Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden. Neem hiervoor contact op met Nina Pockett of Jesse van der Plas: 020 – 30 50 400 of info@ltp.nl.

Picture of Redactie

Redactie

Aanvraagformulier The Ripple

Offerte Team & Organisatie

Waar mogen wij het voorbeeldrapport naar toe sturen?